توضیحات

رم (حافظه موقت سیستم) چیست؟

.RAM مخفف سه کلمه Random Access Memory است. این به این معناست که اطلاعات به صورت تصادفی در این حافظه ذخیره میشود. وجود رم در لپ تاپ به دلیل تفاوت سرعت CPU و سرعت هارد است و نحوه کار RAM به زبان خودمون یعنی حافظه با دسترسی تصادفی .حافظه رم یعنی حافظه اصلی یک رایانه . وقتی صحبت از اصلی بودن می شه یعنی رایانه بدون این حافظه اصلا کار نمی کنه و به اصطلاح متخصصان این رشته کامپیوتر بالا نمی آید. در اصل دونوع حافظه وجود دارد .یکی حافظه اصلی که شد همین حافظه RAM و حافظه جانبی که هارد دیسک (HDD) یا هاردهای جامد (SSD) هستن.

عکس انتزاعی از رم

اهمیت RAM در سیستمهای کامپیوتری

یکی از مهمترین قطعات در لپ تاپ ها رم ها می باشند که در برخی از مواقع دچار مشکل شده و خراب می شوند و و باید انها را تعویض کرد در نتیجه ما به عنوان استفاده کننده از لپ تاپ ها باید قطعات را بشناسیم تا بتوانیم در زمان هایی که نیاز به تعویض قطعات شد قطعه خراب شده خود را از لحاظ ظرفیت و نوع بشناسیم و مشابه ان را خریده و جایگزین کنیم .

از لحاظ سیر تکامل RAM فقط همین نکته که اولین رم ها بصورت ترانزیستور طبق عکس روی مادربرد قرار میگرفتند:

رم های قدیمی

کارکرد RAM بدین صورت میباشد:

وجود RAM در لپ تاپ به دلیل تفاوت سرعتCPU و سرعت هارد است .نحوه کارRAM به این صورت است که دیتا از CPU ابتدا وارد RAM شده و تا پایان پردازش داخل RAM نگه داشته میشود زیراRAM یتواند سرعت خود را با CPU هماهنگ کند ولی هارد قابلیت این کار را ندارد. پس در واقع وجود RAM برای بالا بردن سرعت پردازش CPU لازم و ضروری است.بنابراین ، افزودن حافظه رم به سیستم باعث بهبود عملکرد سیستم و افزایش سرعت سیستم می شود چون CPU می تواند داده های بیشتری را بین خودش و حافظه رم جابجا کند.

اگر حافظه رم سیستم شما کم باشد ، سیستم عامل از حافظه جانبی به عنوان حافظه مجازی (Virtual Memory) استفاده می کند و چون سرعت حافظه جانبی بسیار کمتر از حافظه رم است ،در نتیجه سرعت فرآیندهای سیستم عامل کم شده و باعث کند شدن سرعت سیستم می شود.

برای شناسایی RAM ها سه مشخصه مهم نوع یا نسل، حجم و سرعت (فرکانس) وجود دارد که در ادامه به تعریف این مشخصه ها می پردازیم:

رم DDR 1:

اولین مدل های رم DDR یا DDR1 می باشد و متعلق به نسل اول در تکامل تکنولوژی SDRAM است.

این حافظه دارای ۲۰۰ پایه است و معمولا مدل زیر ساخته می شوند :

DDR266 : این حافظه در فرکانس باس ۲۶۶ MHZ راه اندازی می شود .

DDR333 : این حافظه در فرکانس باس ۳۳۳ MHZ راه اندازی می شود .

منظور از Bus پهنای باند سیستم که میزان انتقال دیتا مثل دستورها را کنترل میکند

و فرکانس کلاک پالس های رم میباشد که با افزایش هرکدام سرعت رم بالاتر میرود. رم ddr

رم های DDR2:

RAM های DDR2 جانشین رم های DDR1 شدند. و سرعت انتقال داده ها را تا 6.4 گیگابایت در ثانیه و با ولتاژ پایین کار می کند و عملکرد بسیار خوبی را نسبت به DDR1 به علت کارکرد سریع تر و کمی ولتاژ (1.8 ولت) انجام می دهد. یک مجموعه فرمان ساده می تواند عملکرد بهتر نسبت به DDR1 را به ارمغان بیاورد.

DDR2-4000 : این حافظه در فرکانس باس ۲۰۰ MHZ راه اندازی می شود .

DDR-533 : این حافظه در فرکانس باس ۲۶۶ MHZ راه اندازی می شود .

DDR2-667 : این حافظه در فرکانس باس ۳۳۳ MHZ راه اندازی می شود .

DDR2-800 : این حافظه در فرکانس باس ۴۰۰ MHZ راه اندازی می شود .

. . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . .. . . . . . . . .. . . . .. . . .. .. .رم ddr2

رم های DDR3:

حافظه RAM DDR3 متعلق به جدیدترین نسل یعنی نسل سوم رم لپ تاپ است و نسخه بهبود یافته تر از DDR2 با بهبود پهنای باند انتقال داده و مصرف برق پایین تر است. رم های DDR3 برای کار در 400 مگاهرتز تا 1066 مگاهرتز طراحی شده اند و می تواند از 6.40 گیگابایت به 17 گیگابایت در ثانیه انتقال یابد.

مزیت های DDR3 RAM:

طراحی DDR3 RAM باعث می شود ظرفیت تراشه از 512 مگابایت تا 16 گیگابایت باشد.تفاوت رم PC3 با PC3L در ولتاژ راه اندازی و مصرف انرژی کمتر میباشد.اغلب لپ تاپ های ایران که در چرخه استفاده هستند مانند HP Elitebook 8570p , Dell Latitude E6440 , Dell Latitude E5440 , HP Zbook G2 از این تکنولوژی رم بهره میبرند.

DDR3-800 : این حافظه در فرکانس باس ۴۰۰ MHZ راه اندازی می شود.

DDR3-1066 : این حافظه در فرکانس باس ۵۳۳ MHZ راه اندازی می شود.

DDR3-1333 : این حافظه در فرکانس باس ۶۶۷ MHZ را ه اندازی می شود.

DDR2-1600 : این حافظه در فرکانس باس ۸۰۰ MHZ راه اندازی می شود. رم ddr3

رم DDR4:

رم DDR4 در سال 2014 هم زمان با پردازنده HASWELL-E که نیاز به رم DDR4 داشت به بازار عرضه شد. این نوع حافظه از دسته حافظه های با دسترسی پویا است که برخی از آن ها از اویل دهه 1970 استفاده می شدند.بطور کلی رم DDR4 جایگزین RAM های DDR3 و DDR2 شد. آخرین به روز رسانی DDR3 در سال 2007 منتشر شد درحالی که توسعه دهندگان از سال 2005 رو DDR4 کار می کردند.

مزیت DDR4 RAM:

نکته دارای اهمیت اینکه رم DDR4 از سرعت کلی بالاتری (سرعت استاندارد2133 MHZ)برخوردار است. این امر باعث افزایش سرعت انتقال و مصرف ولتاژ کمتری می شود که به معنی مصرف کمتر انرژی است. در حال حاضر این RAMها با سرعت 4266 مگاهرتز نیز به فروش می‌رسند و انتظار میرود که DDR4 رکوردهای بسیاری را هم بشکند.رم های DDR4 با توجه به حجم بالایی که دارند بسیار مناسب لپ تاپ های گرافیکی و رندرینگ هستند. لپ تاپ های “HP Zbook G3 15″ , Dell Precision 5520 , HP Zbook G3 17 را میتوان به رم های DDR4 مجهز کرد.

.

. . . . . . . . . . . . … . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . .رم ddr4

جمع بندی

بطور کلی هر لپ تاپ برای راه اندازی نیاز به RAM دارد اما مدل های قابل ساپورت روی هر دستگاهی متفاوت است.امیدواریم با مطالعه این مقاله دیدگاهی کلی نسبت به کارایی انواع رم بدست اورده باشید.این نکته را همواره در نظر بگیرید که ما در چهارباغ کامپیوتر بصورت تخصصی انواع تعمیرات و ارتقا دستگاه شما عزیزان را پشتیبانی خواهیم کرد.