توضیحات

انواع نمایشگر لپ تاپ

نمایشگر لپ تاپ ها امروزه بسیار تنوع پیدا کرده و به منظور استفاده های مختلفی که کاربران از لپ تاپ دارند،در اندازه های مختلفی تهیه و تولید میشوند.با توجه به اینکه روزانه مقدار زیادی لپ تاپ روانه بازار میشود.طبیعتا تقاضای نمایشگر ایجاب میکند که شرکت های بسیاری رو به تولید نمایشگر بیاورند.از تولید کنندگان نمایشگر میتوان به LG , Samsung , BOE اشاره کرد.لازم به ذکر است که تکنولوژی ساخت نمایشگر های لپ تاپ با مانیتور های خانگی تا حد زیادی به هم شبیه است.از انجا که بیشتر نمایشگرها از نوع LCD هستند در ادامه به انواع آن میپردازیم: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . .. . . . . . . . . . .. . . . . .. . . . . . . . . .. . . . . . . .عکس از نمایشگر یا lcd

. .1.پنل(Panel)

یکی از جنبه های کلیدی و مهم یک مانیتور LCD. نوع پنل آن است که مشخص می کند عملکرد هر مانیتور چگونه بوده و برای انجام چه نوع اموری مناسب تر خواهد بود. اگر چه دسته بندی های جزئی زیادی برای انواع مانیتور وجود دارد.اما معمولاً تمام نمایشگرها با توجه به نوع عملکرد خود در زیر مجموعه سه گروه اصلی قرار می گیرند. این سه گروه شامل پنل های TN، VA و IPS می شوند که در ادامه با ویژگی های هر یک از آنها آشنا خواهیم شد.

Twisted Nematic) TN) یا رشته‌ای تابیده:

از قدیمی‌ترین نوع نمایشگر کریستال مایع یا LCD است.با معرفی پنل‌های رشته‌ای تابیده، نمایشگرهای CRT (لامپ پرتوی کاتدی) از رده خارج شدند.و به دلیل مقرون‌به‌صرفه بودن نمایشگرهایی با پنل TN هنوز مدل‌های جدیدی از آن‌ها ساخته می‌شود.

در کنار ویژگی‌ها و مزایای مختلفی که پنل TN معرفی کرد، شاهد معایبی نیز بودیم که اصلی‌ترین آن‌ها محدودیت زاویه دید بود. درواقع زمانی‌که به نمایشگرهایی با پنل TN از زاویه‌های مختلف مخصوصا در محورهای عمودی نگاه کنید. شاهد تغییر رنگ‌ها و درنهایت تمایل آن‌ها به رنگ تیره خواهید بود.درواقع نمایشگرها با پنل TN به دلیل ضعف در دقت رنگ می‌توانند یکی از بدترین انتخاب‌ها برای ویرایش عکس. یا هرگونه از کارهای گرافیکی باشند.سه مانیتور با پنل twisted

با این حساب، سوالی اصلی این است که نمایشگری با پنل TN مناسب چه افرادی است؟ برای شروع می‌توان گفت که قیمت کمتر چنین نمایشگرهایی نسبت به مدل‌های دیگر، آن‌ها را گزینه‌ای مناسب برای افرادی ساخته است که بودجه کمی برای رایانه شخصیشان در نظر گرفته‌اند. درصورتی‌که مواردی مانند دقت رنگ یا زاویه دید برایتان اهمیتی ندارد و یا علاقه به گیم دارید، نمایشگرهایی با پنل TN گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه هستند.

پنل IPS یا سوئیچینگ در صفحه:

این نوع پنل، فاقد معایب موجود در پنل TN بود و محدودیت‌های آن مانند ضعف در نمایش پهنه گسترده‌ای از رنگ‌ها و زاویه دید محدود را نداشت. برخلاف پنل‌های TN که مولکول‌های کریستال به‌صورت عمودی چیده‌شده و در بین دو ورقه شیشه‌ای قطبی‌شده قرار گرفته‌اند، چیدمان مولکول‌ها در پنل IPS به‌صورت افقی است.

محققان شرکت ژاپنی هیتاچی دریافتند که چنین چیدمانی از مولکول‌های کریستال باعث می‌شود که پراکندگی نور در پنل‌های IPS نسبت به پنل‌های TN کاهش یابد و درنتیجه درکنار افزایش میدان دید، شاهد نمایش رنگ‌های طبیعی‌تر باشیم.

درواقع دقت رنگ و وضوح دید در نمایشگرهای IPS با تغییر زاویه دید کاربر کاهش نمی‌یابد و کاربری که نمایشگر را در زاویه ۴۵ درجه مشاهده می‌کند، همان کیفیت تصویری را تجربه می‌کند که کاربر دیگری در حال مشاهده نمایشگر از زاویه ۹۰ درجه ( روبه‌روی نمایشگر) است. با این حال در برخی از زاویه‌های دید نامتعارف شاهد افت کیفیت رنگ‌ها و تمایل آن‌ها به رنگ‌های تیره هستیم.تفاوت بین پنل ips و tn

پنل های VA یا Vertical Alignment:

اگر یک مانیتور LCD قصد نمایش رنگ سیاه را داشته باشد، فیلتر رنگ به گونه ای عمل می کند تا کمترین میزان نور را از نور پس زمینه عبور دهد. اغلب مانیتورهای LCD این کار را به شکل مناسبی انجام می دهند، اما ممکن است فیلتر، کیفیت کافی برای نمایش سیاهی های عمیق را نداشته باشد.

یکی از شاخصه های پنل VA کارآیی آن در جلوگیری از عبور نور پس زمینه در زمانی است که به آن نیازی نمی باشد. این ویژگی به تولید سیاهی های عمیق تر و نرخ های بالاتر کنتراست در حدود 2000:1 و 5000:1 و نیز فعال کردن “کنتراست داینامیک” در مقایسه با انواع دیگر LCDمی انجامد.

این نوع مانیتورها نسبت به تغییر رنگ ها در لبه های نمایشگر حساسیت کمتری دارند، و به این ترتیب برای علاقمندان به تماشای فیلم و انجام کارهای روزمره گزینه ای مناسب خواهند بود.مقایسه دو پنل Va و IPS

. . 2.کیفیت صفحه(Resolution)

هر پنل نمایشگر از مجموعه ای از نقاط به نام پیکسل تشکیل شده و هر چه تعداد پیکسل ها بیشتر باشد، به این معناست که جزییات بیشتر در نمایش نشان داده خواهد شد. نمایشگر ها از یک طول و یک عرض برخوردارند. در این طول و عرض تعداد زیادی از پیکسل قرار گرفته که با در کنار هم قرار گرفتن این پیکسل ها و روشن و خاموش شدن آن ها تصاویر با رنگ های مختلف بوجود می آید. هر چه تعداد بیشتری از پیکسل ها وجود داشته باشد، کیفیت و وضوح بیشتری به دست می آید.

با مشاهده تصویر زیر به خوبی مفهوم Pixel را درک خواهید کرد :نمایش افزایش رزولوشن با افزایش پیکسل

پس هرچه تعداد پیکسل در صفحه بیشتر باشد،نوشته ها واضح تر و کوچکتر خواهند شد.اما عموما چه رزولوشن هایی در لپ تاپ های بازار مورد استفاده است؟

1366 در 768 (HD) :

در این رزولوشن متن‌ها و تصاویر به اندازه کافی بزرگ و خوانا هستند. اما این رزولوشن به لحاظ اندازه، چندان با صفحه‌نمایش‌های بزرگ مناسب نیست. این موضوع خصوصاً در برنامه‌هایی همچون آفیس که می‌خواهید حجم بیشتری از اطلاعات را مشاهده نمایید اندکی آزاردهنده خواهد بود.

طراحی بسیاری از اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارها، برای حداقل رزولوشن ۷۶۸ در عرض تولید شده‌اند که این موضوع سبب می‌شود تا کل حجم عمودی صفحه توسط نرم‌افزار اشغال گردد و حتی گاهی بخشی از نرم‌افزار در پایین صفحه یا تسک‌بار قرار بگیرد.

عیب دیگر این رزولوشن در خصوصا لپ‌تاپ‌ها آن است که امکان اجرای دو برنامه در کنار هم تقریباً غیر ممکن خواهد بود.از لپ تاپ هایی که از این کیفیت رزولوشن بهره میبرند میتوان به HP Elitebook 8470p , Dell Latitude E6440 و Thinkpad T430 نام برد.

1600 در 900 (HD+):

در این رزولوشن متن‌ها و تصاویر به اندازه کافی بزرگ و خوانا هستند. همچنین شما می‌توانید محتوای بیشتری را مشاهده کنید و برای خواندن یا نوشتن کمتر نیازمند اسکرول مطالب می‌شوید. همچنین اجرای اپلیکیشن‌ها در مجاورت یکدیگر به صورت Side By Side امکان پذیر خواهد بود.اکثر لپ تاپ های استوک گرافیکی مانند HP Elitebook 8570p , HP Elitebook Workstation 8470w , Thinkpad T530

1920 در 1080 (Full HD):

در اپلیکیشن‌هایی که مقدار زیادی داده یا اطلاعات در آن‌ها وجود دارد، همه چیز به آسانی و وضوح قابل مشاهده است و کمتر نیازمند اسکرول برای دیدن محتوای بیشتر هستید. همچنین در یک صفحه‌نمایش حتی به اندازه ۱۵ اینچی با این رزولوشن، وسعت دید و نمایش محتویات همانند و به اندازه یک صفحه ۲۲ اینچی خواهد بود.

دوستان گرافیست و طراح که این کیفیت صفحه محبوب آنهاست میتوانند با استفاده از لپ تاپ های “Dell Precision M4800 , HP Elitebook Workstation 8570w , Zbook G3 17 از این مزیت لذت ببرند.

3840 در 2160 (4K):

4K یک وضوح تصویری استاندارد در فیلم‌برداری و کارت گرافیک رایانه است. تعداد پیکسل‌ها در وضوح 4K چهار برابر فرمت 1080p است. اما استاندارد UHD دقیقاً سایز ۲۱۶۰×۳۸۴۰ یا به اصطلاح 2160p است. در مقایسه با استاندارد قبلی QHD که ۲۵۶۰x۱۴۴۰ بود، ۴K دقیقاً سایز و عمقی ۲ برابر را دارا می‌باشد.

وضوح این فرمت ۴۰۰۰ پیکسل در هر وضوح صفحه نمایش افقی است.وضوح 4k اگر بر روی لپ تاپ 15 اینچی مورد استفاده قرار گیرد تا حدودی آیکون ها کوچک نمایش داده میشوند و موجب اذیت کاربر می شود.این رزولوشن بیشتر به کمک طراحان عکس و رتوش حرفه ای می آید.تنها لپ تاپ استوک موجود در بازار ایران که از این کیفیت صفحه بهره میبرد،Dell Precision 5510 میباشد.

.

نمایشگر ها با کیفیت های مختلف

. . 3.اندازه صفحه نمایش

همانطور که می دانید ملاک های محتلفی برای انتخاب یک لپ تاپ وجود دارد و هر کس ملاک های خاص خود را برای خرید لپ تاپ دارد. لپ تاپ ها در ابعاد مختلفی تولید می شوند. وقتی ملاک انتخاب یکی از این فاکتور ها اندازه صفحه نمایش باشد، اندازه کوچک نمایشگر، تسهیل در جابجایی، انعطاف پذیری بالا و قیمت کمتر را به همراه خواهد داشت.

صفحه نمایش بزرگ تر در طرف مقابل یعنی تجربه نمایش واضح و جذاب و اندازه بزرگ قدرت و نیاز به فضای بیشتر و سنگین تر را دارد.

لپ تاپ های بین 11 تا 12 اینچ

اگر به دنبال یک لپ تاپ سبک وزن بین 1 الی 1.5 کیلوگرم هستید، این سایز تصویر میتواند بهترین انتخاب شما باشد. این اندازه معمولا خیلی باریک و ترجیحا برای افرادی که زیاد مسافرت می روند و بصورت روزمره از لپ تاپ خود استفاده می کنند، طراحی شده است.

البته باید این نکته را خاطرنشان کنیم که این نوع لپ تاپ ها قدرت پردازش بالایی ندارند و برای افرادی که برنامه های سنگین نظیر طراحی های گرافیکی و یا بازی های گرافیکی را اجرا می کنند، گزینه مناسبی نخواهد بود.لپ تاپ استوک HP Revolve 810

لپ تاپ های بین 13 تا 15 اینچ

اگر به دنبال یک لپ تاپ با وزن نسبتا مناسب و قابلیت های فراوان میگردید، این گروه می تواند انتخابی مناسب باشد. این لپ تاپ ها اغلب حدود 1.5 تا 2 کیلوگرم وزن دارند و حمل کردن آن ها راحت است. همچنین از قدرت پردازش مناسبی برخوردار هستند.

برای مثال HP Elitebook 2560p یکی از دستگاه هایی است که با با صفحه نمایش 13 اینچی ، بسیار قدرتمند بوده و از کانفیگ بالایی نیز برخوردار است. همچنین لازم به ذکر است، این مورد اغلب در موارد شخصی و مالتی مدیا قرار مورد استفاده قرار میگیرد.عکس Elitebook 8470p از روربرو

لپ تاپ های 15 اینچ و بیشتر

امروزه این لپ تاپ ها با این اندازه از صفحه نمایش، پر استفاده ترین لپ تاپ های مورد استفاده در بین مردم هستند. وزن این گروه حدود 2.5 الی 3 کیلوگرم است و اغلب دارای درایو DVD هستند. این رده برای افرادی که نیاز دارند در طول روز با لپ تاپ کار کنند و کار های سنگین انجام دهند، مناسب است؛ به عبارت دیگر این گروه برای حرفه ای ها ساخته شده است.عکس از روبرو Zbook g3