توضیحات

وظیفه اصلی گرافیک(GPU)

هسته اصلی کارت گرافیک یک تراشه به نام GPU (واحد پردازش) است. وظیفه کارت گرافیک نمایش تصاویر روی صفحه کامپیوتر شما است. GPU دستورالعمل‌ها و داده‌های مربوط به نمایش تصویر را از (CPU) واحد پردازش مرکزی ، مرکز کنترل و کنترل کامپیوتر شما دریافت می‌کند. سپس داده‌ها را پردازش کرده و به صفحه کامپیوتر می‌گوید که چه چیزی را نمایش دهد. و صفحه کامپیوتر شما سیگنال‌ها را از GPU دریافت کرده و تصویر را نمایش می‌دهد.

تصاویری که روی مانیتور می‌بینید از نقاط کوچکی به نام پیکسل ساخته شده‌اند. در بیشترین تنظیمات رزولوشن رایج ، یک صفحه نمایش بیش از یک میلیون پیکسل را نشان می‌دهد و کامپیوتر برای ایجاد یک تصویر باید تصمیم بگیرد که با هرکدام چه کند. برای این کار ، به یک مترجم نیاز دارد چیزی برای گرفتن داده‌های باینری از CPU و تبدیل آن به تصویری که می‌بینید. تا زمانی که کامپیوتر دارای قابلیت گرافیک در مادربرد نباشد . این ترجمه وظیفه GPU است.

کار GPU پیچیده است ، اما اصول و اجزای آن به راحتی قابل درک هستند. در این بلاگ ، ما به قسمت‌های اساسی و وظیفه GPU، خواهیم پرداخت. ما همچنین عواملی را که برای ساخت یک کارت گرافیک سریع و کارآمد با هم کار می‌کنند بررسی خواهیم کرد.گرافیک amd

گرافیک اینتل یا آنبورد چیست؟

پردازنده گرافیکی مجتمع یا بطور عامیانه “گرافیک اینتل”، همانند پردازنده اصلی (CPU) می باشد و در داخل خود قالب CPU جاساز شده است. این یعنی پردازنده های جدید داخل خود یک واحد پردازشی گرافیکی دارند. گرافیک مجتمع برای یک سری کارهای ساده مانند تماشای فیلم، فتوشاپ و کاره های ساده ویرایشی، طراحی شده است.

GPU اختصاصی معمولا برای کارهای سنگین تر مانند ادیت فیلم، و طراحی های مهندسی و ادیت صدا از آن استفاده میشود.

GPU لپ تاپ در نوع مجتمع، هم در پردازنده های AMD و هم اینتل وجود دارد. گرافیک اختصاصی نیز به همین شکل است. هم AMD داریم و هم NVIDIA . معمولا لپ تاپ هایی که پردازنده های AMD دارند، گرافیک اختصاصی AMD هم دارند یعنی با هم هماهنگ می شوند و در اکثر اوقات نیز لپ تاپ هایی که پردازنده اینتل دارند گرافیک اختصاصی انویدیا دارند، ترکیب اینتل و گرافیک AMD هم وجود دارد اما نوع اینتل با گرافیک NVIDIA بیشتر است.

انواع GPU لپ تاپ، از داخل توسط سیستم عامل کنترل میشوند. این یعنی لپ تاپ هایی که از دو گرافیک مجتمع و اختصاصی در آن هست در مواردی که لازم شود توسط سیستم عامل بین آنها سوئیچ می شود.گرافیک nvidia geforce

شاید شنیده باشید که برخی از چیپ های گرافیکی مخصوصا برای بازی یا برخی برای طراحی تولید شده اند.ولی آیا میتوانیم این GPU ها را در کاربرد دیگری نیز مورد استفاده قرار داد یا بصورت خلاصه با گرافیک GTX رندرهای حرفه ای و سنگین گرفت؟

انواع کارت گرافیک Nvidia

سری های کارت گرافیک Nvidia به طور کلی به سه دسته تقسیم می‌شوند که ما اینجا به بررسی دو مورد پراستفاده آن میپردازیم:

  1. Quadro

کارت‌های گرافیکی با نام کوادرو از محصولات شرکت Nvidia هستند که در دو زمینه طراحی و تولید محتوای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرند. این GPU ها معمولا در سیستم‌های حرفه‌ای نصب می‌شوند و کاربرد آنها نیز کاملا حرفه‌ای است.بطور مثال لپ تاپ هایی از قبیل Zbook G3 , Zbook G2 , Elitebook Workstation 8570w , Dell Precision M4800 که GPU هایی مخصوص طراحی از نوع کوادرو دارند. بنابراین می‌توان گفت کارت‌های گرافیکی Nvidia به دو دسته تقسیم می‌شود.کارت های Quadro توانایی محاسباتی بیشتری نسبت به کارت های GeForce دارند.بازی با کارت گرافیک NVIDIA Quadro کاملاً امکان پذیر است. کارت های GeForce با توجه به هزینه بالای کارت های Quadro ، بسیار بهتر هستند، اما اگر از قبل سیستمی با کارت Quadro داشته اید ، از نظر بازی هایی که می توانید انجام دهید محدودیتی ندارید.گرافیک quadro

نقاط قوت کارت گرافیک انویدیا کوآدرو (NVIDIA Quadro GPU):

  • کارهای خاص رندرینگ:

GPU های Quadro برای کارهای خیلی خاصی در رندرینگ، طراحی شده‌اند مانند طراحی CAD و رندرینگ حرفه‌ای ویدئو. واضح است که در این موارد Quadro بهترین انتخاب است و با فاصله بسیار با GeForce قرار می‌گیرد.

  • قدرت بسیار بالا:

GPU های Geforce، گزینه‌های قدرتمندی مثل RTX 2080 Ti را دارد اما برای داشتن حداکثر کارایی. رقیبی برای Quadro وجود ندارد. مثلا Quadro P6000 دارای ۲۴ گیگابایت GDDR5X VRAM و هسته‌های۳۸۴۰ CUDA است در نتیجه قدرت ۱۲ TFlops را فراهم می‌کند و Quadro حتی نزدیک آن هم نمی‌رسد. البته که این قدرت، بودجه بیشتری هم می‌طلبد اما اگر در بودجه محدودیتی ندارید، Quadro GPU سلطان این عرصه است.
GPU های Quadro را می‌توان به کارت گرافیک های انویدیا تسلا (NVIDIA Tesla) وصل کرد که در این صورت رندرینگ و مجازی سازی، همزمان پشتیبانی می‌شود و همچنین کارایی بسیار بسیار بالایی خواهیم داشت. NVIDIA Tesla سیستمی است که به عنوان NVIDIA Maximus هم می‌نامند.

  • پردازش‌های بسیار دقیق و حساس:

برای پردازش‌های بسیار دقیق و پیچیده مانند محاسبات علمی و ریاضی، کارت گرافیک های Quadro مناسب هستند. کوآدرو نسبت به همتای Geforce آن، کارایی بالاتری دارد. این مورد، مورد خاصی است اما اگر با آن سروکار داشته باشید، اهمیت آن را می‌دانید.
طول عمر: کارت گرافیک های Quadro مشابه پردازنده‌های زئون، با هدف طول عمر و دوام بالا طراحی شده‌اند.
کوآدرو، برای چه کسانی بهترین کارت گرافیک است؟ محاسبات دیتا و علمی، بورس، CAD Rendering، تولید حرفه‌ای ویدئو، تولیدات سه بعدی.

2. Geforce

جی فورس (GeForce) یک برند از واحد پردازش گرافیکی (GPU) است که توسط شرکت انویدیا طراحی شده و تاکنون 10 سری را در قالب 14 نسل سپری کرده .
نام “GeForce” از مسابقه ای که در اوایل سال 1999 توسط “انویدیا” تحت عنوان “نام تراشه” برگزار شد انتخاب گردید. این شرکت به دنبال نام جانشین برای کارت های سری RIVA TNT2 خود بود که سرانجام پس از بررسی بیش از 12.000 نام , جی فورس (GeForce) انتخاب شد . دستگاه های Dell Latitude E6530 , Dell Latitude 5540 , Thinkpad T440p , Thinkpad T530 من جمله لپ تاپ های استوک گرافیکی از نوع جیفورس میباشند.

اولین محصولات GeForce بازار بازی های رایانه ای را هدف قرار گرفته بود اما پس از متنوع سازی خط تولید , تمام سطوح بازار از قبیل گرافیک کامپیوتر و لپ تاپ , مادر برد و حتی دستگاه های الکترونیکی و تلفن های همراه را شامل شد .
سری GPU های جی فورس در قالب 3 عنوان پایین رده , میان رده و بالا رده به بازار عرضه شد . پایین رده های جی فورس GT نام دارند که مخفف Giga Texel می باشند . پس از آن میان رده ها GTS هستند که مخفف Giga-Texel Shading هستند و در آخر بالا رده های Giga Texel Extreme یا به اختصار GTX می باشند.

گرافیک onboard nvidia

نقاط قوت کارت گرافیک انویدیا جی فورس (NVIDIA GeForce GPU)

  • سرعت کلاک (clock Speed) سریع‌تر:

GPU های Geforce معمولا ۱۰ تا ۲۰ درصد، GPU Clock Speed سریع‌تری دارند. مثلا سرعت کلاک در Geforce GTX 1070 برابر با ۱۶۸۳ مگاهرتز است در حالی که در Quadro P2000 که کمی گران‌تر هم هست، ۱۴۷۰ مگاهرتز است. چنین سرعتی، کارایی کلی سیستم را بهتر می‌کند.

  • تنوع و ارزشمندی:

سرعت کلاک بیشتر در کنارِ داشتن هسته‌های cuda و vram بیشتر که کار پردازش را سریع‌تر می‌کنند، باعث می‌شود Geforce ها برای اغلب سیستم‌ها مناسب باشند. با بودجه متوسط می‌توانید Geforce بسیار خوبی بخرید.

  • پشتیبانی از چند مانیتور و صفحه نمایش:

گیمرها و کسانی که Multi Tasking انجام می‌دهند، اغلب از ۳ یا ۴ یا حتی ۸ مانیتور استفاده می‌کنند. GPU های Geforce بهترین راهکار را دارند. کارت گرافیک های سری ۲۰. از مدل RTX 2060 به بعد از ۴ مانیتور پشتیبانی می‌کنند و با استفاده از کارت گرافیک دوم، این تعداد، دو برابر می‌شود. بسیاری کارت گرافیک های Quadro (البته بدون در نظر گرفتن سری nvs و سری‌های بسیار پیشرفته)، حداکثر دو صفحه نمایش را پشتیبانی می‌کنند و برای تعداد بیشتر باید آداپتور و اسپیلیتر استفاده کرد.

سخن پایانی

کدام GPU؟ NVIDIA Quadro یا NVIDIA GeForce؟

حالا رسیدیم به این که واقعا کدام کارت گرافیک برای PC و Workstation و یا سرور شما مناسب است و کدام را باید انتخاب کنید. ابتدا باید کاربرد مورد نظرتان را از GPU مشخص کنید و در مرحله بعد بودجه مطرح می‌شود. برای بودجه‌های کم تا متوسط، همواره کارت گرافیک NVIDIA GeForce پیشنهاد می‌شود چون ارزشمندی خرید و تنوع دارد و برای گیمینگ و مصارف عمومی مناسب هستند GeForce برای کسانی بهترین کارت گرافیک است که گیمینگ و بازی، CAD معمولی، جاهایی که نیاز به چندین مانیتور است و ادیت ویدئو در حد معمولی مورد استفاده آنهاست.

اما اگر به صورت حرفه‌ای با CAD و ویدئو کار می‌کنید و کارایی بسیار بالا در رندرینگ لازم دارید، کارت گرافیک NVIDIA Quadro برای شما مناسب است که دارای دو سری FX و NVS است. البته نوع نرم افزار مورد استفاده شما هم می‌تواند تعیین کننده نوع کارت گرافیک مورد نیاز شما باشد. برخی نرم افزارها با جی فورس و برخی با کوآدرو سازگارند.