توضیحات

دسته بندی لپ تاپ ها

دسته بندی لپ تاپ‌ ها می‌تواند بر اساس وزن و اندازه و یا انتظار کاربر طبقه‌بندی شده باشد. از نظر وزن و اندازه می‌توان لپ‌تاپ‌های بزرگ گیمینگ تا اولترابوک‌های باریک و سبک را انتخاب کرد و در قسمت کاربردی هم یک لپ تاپ ممکن است برای فعالیت‌های دانشجویی‌، مهندسی، طراحی و یا بازی تولید شده باشد. کارهای دانشجویی مانند مرور وب و نگارش متن نیازی به سخت‌افزار قوی ندارند و معمولا در دسته بندی ارزان قیمت‌ها می‌توان مدل‌های متنوعی پیدا کرد اما برای تولید طرح‌های حرفه‌ای و کارهای مهندسی و سنگین باید از مدل های قوی تر با قدرت پردازش بالاتر استفاده کنیم.

لپ تاپ های موجود در بازار ایران را از نظر طراحی میتوان طبق زیر دسته بندی کرد که در ادامه به توضیح آنها میپردازیم:

1.لپ تاپ های معمولی(Notebook):

یک Notebook یک کامپیوتر قابل حمل است با قدرت پردازشی مشابه یک کامپیوتر Desktop ، وزن یک Notebook در حدود 5 کیلوگرم است و دارای باتری می باشد که توانایی نگهداری برق مصرفی Notebook تا 4 الی 5 ساعت را داراست ( البته این در حالی است که باتری بصورت کامل شارژ شده باشد ) . اندازه صفحه نمایش Notebook ها معمولا بزرگتر از 15 اینچ است و از درجه وضوع تصویر بالایی برخوردار هستند.

در اینگونه از کامپیوترهای قابل حمل یا پرتابل ماوس سیستم به وسیله touchpad یا صفحه لمسی جایگزین شده است و این دقیقا به خاطر بحث قابل حمل بودن این دستگاه است. برخی از صفحه های لمسی یا Touchpad ها قابلیت تشخیص حرکت های خاصی مانند Zoom شدن و یا چرخاندن تصویر و حتی Scroll کردن و … را نیز دارند.

Notebook ها تقریبا همه امکاناتی که یک کامپیوتر Desktop در اختیار ما قرار می دهد را به ما می دهند. معمولا روی یک Notebook شما چندین پورت USB در کنار درایور CD ( که شامل DVD و Blue-Ray و … است ) را مشاهده می کنید. برخی از Notebook ها یا Laptop ها هستند که دارای خروجی VGA هستند و شما آنها را می توانید به یک مانیتور یا پروژکتور متصل کنید.

  • اهمیت استفاده از نوت بوک ها

امروزه Notebook ها اینقدر قوی شده اند که از آنها برای انجام پردازش های تصویری سنگین و همچنین اجرای بازی های سنگین می توانیم استفاده کنیم. Notebook های امروزی را می توانید براحتی با استفاده از تجهیزات جانبی که برای داخل دستگاه طراحی شده اند مجهز کنید و این تجهیزات براحتی در بازار در دسترس هستند. Notebook ها دارای قابلیت هایی مانند Bluetooth و Wi-Fi بصورت پیشفرض نیز هستند.

با توجه به اینکه همه این امکانات در Desktop ها هم قابل دسترسی هستند اما به دلیل قابل حمل بودن توسط افراد در Notebook ها هزینه ها نسبت به Desktop ها بالاتر است. البته شاید بحث کردن در خصوص این تجهیزات امروزه خیلی قدیمی به نظر برسد اما هدف ما تشریح کردن کلیه مراحلی است که این دستگاه ها طی کرده اند تا به شکل امروزی خود درآمده اند وگرنه الان شما امکاناتی نظیر Wi-Fi و Bluetooth را در گوشی هوشمند خود نیز در اختیار دارید و بودن چنین چیزی در دستگاه خانگی و قابل حمل شما دیگر چیز جدیدی به شمار نمی رود.حتی برخی از نوت بوک ها مانند Dell Latitude 5521 در بحث قدرت به قدری پیشرفته شده اند که cache پردازنده آنها به 24 مگ کش نیز میرسد.

لپ تاپ استوک دست دوم Dell Latitude E5440

2.لپ تاپ های باریک(Ultrabook):

اسم الترابوک برای اولین بار توسط شرکت Intel تعریف شد. بعدها سایر تولید کنندگان کامپیوتر از این اسم الگو برداری کردند و دستگاه هایی با این عنوان وارد بازار کردند. یک Ultrabook از جمله Dell Latitude E7440 , HP Elitebook 840 G1 و Dell Latitude E7250 دستگاهی بسیار نازک ، بسیار سبک و قابل حمل است که دارای قدرت پردازشی تقریبا برابر یک Notebook می باشد. در واقع Ultrabook ها را می توان دستگاهی که قدرت پردازشی Notebook ها و اندازه و وزن Netbook ها را دارد معرفی کرد که با قیمتی بسیار بالاتر از هر دوی آنها ارائه می شود.

در این دستگاه ها CD-ROM وجود ندارد و تا جاییکه ممکن است پورت های اضافه حذف شده اند و حتی هارد دیسک ها نیز جای خود را به حافظه های Solid State Drives یا SSD داده اند تا از فاکتور سرعت بهترین بهره را برده باشند. کارایی این دستگاه ها به نسبت Netbook ها و بعضا برخی از Notebook ها بیشتر است اما قیمت آنها واقعا بالاتر از دستگاه های پرتابل معمولی است.

در اولترابوک‌ها معمولا از پردازنده‌های کم مصرف استفاده می‌شود که باعث افزایش عمر باتری می‌شوند اما در مقابل قدرت پردازش پایین‌تری دارند . این اختلاف پردازش باعث شده که پردازنده‌های کم مصرف با یک رده پایین‌تر از جایگاه واقعی خود مقایسه شوند به عنوان مثال یک پردازنده کم مصرف Core i7 معمولا مشابه یک پردازنده نرمال Core i5 است .

از مهم‌ترین ویژگی‌های این دسته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد

• صفحه نمایش ۱۳ و ۱۴ اینچی و گاهی ۱۲ اینچ

• طراحی زیبا

• قیمت نسبتا بالا

• قدرت پردازشی متوسط

• وزن در بین ۱.۱ تا ۱.۸ کیلو گرملپ تاپ استوک دست دوم Dell Latitude E7450

مواردی شما تا پیش از این در مقاله خواندید درباره طراحی و ساخت لپ تاپ ها بود در حالیکه ما از نظر قدرت و کارایی هم میتوانیم آنها را مورد بررسی قرار دهیم:

3.لپ تاپ های خانگی(Multi Media):

بسیاری از کاربران خانگی لپ‌تاپ را برای تماشای فیلم یا عکس خریداری می‌کنند. به همین دلیل اهمیت صفحه‌نمایش در این لپ‌تاپ‌ها بسیار زیاد است.لپ‌تاپ‌های مالتی مدیا عمدتا دارای صفحه‌نمایش‌های بزرگ و قدرتمند و بلندگوهای قوی هستند. به همین دلیل این لپ‌تاپ‌ها دارای اندازه‌های بزرگ و متوسط هستند. در ساخت این‌گونه لپ‌تاپ‌ها پلاستیک باکیفیت و فلزات مختلف کاربرد زیادی داشته و عمدتا از زیبایی قابل قبولی برخوردار هستند.

اگر به دنبال کاربردهای عادی و معمولی هستید، نیاز به GPU یا کارت گرافیک عجیب‌وغریبی ندارید. بنابراین نیازی نیست که برای تماشای یک فیلم یا گوش دادن موسیقی هزینه‌های زیادی را به خود تحمیل کنید. لپ‌تاپ‌های مالتی مدیای رده پایین می‌توانند نیاز شما را به طور کامل برطرف سازند.دسته‌بندی کاربرد این لپ‌تاپ‌ها بسیار گسترده است. لپ‌تاپ‌های مالتی مدیا می‌توانند برای همه کاربران عادی و حرفه‌ای با هر سن و سالی مفید باشند. از افرادی که فقط به دنبال گوش دادن موسیقی با تماشای فیلم و انیمیشن هستند تا کسانی که گرافیک، فیلم‌سازی و انیمیشن‌سازی را به‌عنوان حرفه خود برگزیده‌اند.

از این قبیل لپ تاپ ها میتوان به Dell Latitude E7450 , Dell Latitude E6510 , Thinkpad T440 و HP Revolve 810 اشاره کرد.

لپ تاپ استوک دست دوم Dell Latitude E7440

4.لپ تاپ های مهندسی و سرور(Workstation):

کاربران حرفه ای را بیشتر مهندسین، طراحان و صاحبان کسب و کار تشکیل می‌دهند که برای این گروه تعداد هسته‌های پردازشی و توان پردازش موازی در هسته گرافیکی اهمیت خاصی دارد. برای طراحانی که با نرم افزار‌های گرافیکی مانند فتوشاپ سر و کار دارند توصیه می‌کنیم که به کیفیت صفحه نمایش و سایز آن برای مشاهده بهتر جزئیات توجه داشته باشند. ظرفیت رم و سرعت هارددیسک نیز در اولویت‌های بعدی هستند. دستگاه‌های حرفه‌ای به دلیل نیاز به قدرت پردازش معمولا در اندازه‌های ضخیم تر و سنگین تر تولید می‌شوند زیرا باتری آنها در مقایسه با مدل‌های معمولی بزرگ‌تر است و فضای کافی برای تهویه هوای گرم نیز باید داشته باشند.

لپ تاپ هایی با قدرت پردازشی بالا از جمله HP Zbook G2، HP Zbook G3 ، Dell Precision 5520 و HP Elitebook 8570w در این دسته قرار میگیرند. این لپ تاپ ها به لطف کانفیگ و توان پردازشی بالایی که دارند معمولا شارژ باتری مطلوبی به شما نحویل نخواهند داد.پس توصیه ما به شما این است که همواره شارژر لپ تاپ تان دنبالتان باشد.لپ تاپ استوک دست دوم HP Elitebook 8570w

5.گیمینگ(Gaming):

لپ تاپ گیمینگ، لپ تاپی است که مخصوص بازی و گیم های کامپیوتری ساخته می شود و سخت افزار قدرتمندی دارد تا بتواند بازی های سنگین را به خوبی اجرا کند. گرافیک، پردازنده و حافظه لپ تاپهای گیمینگ هم با لپ تاپهای معمولی فرق دارد.به همین جهت برای اجرای بازی های سنگین مناسب می باشد. cpu قوی در لپ تاپ ها همچنین می تواند برای افرادی که قصد استفاده از برنامه های سنگین را دارند نیز مناسب باشد.

مهمترین قسمت در لپ تاپ گیمینگ، پردازنده گرافیکی یا کارت گرافیک است. بهترین کارتهای گرافیک معمولا در لپ تاپ های گیمینگ وجود دارند و از قدرتمندترین مدلهای کارت گرافیک NVIDIA و AMD در سیستمهای گیمینگ استفاده می شود. چنین کارت گرافیک های قدرتمند، در سیستم های قوی مهندسی نیز به کار می رود تا فرآیند رندر کردن راحت تر انجام شود.

لپ تاپ استوک دست دوم Dell Alienware

تفاوت لپ تاپ های گیمینگ با معمولی، همچنین به دلیل تجهیزات و قطعات مورد استفاده در آن ها می باشد. لپ تاپ های گیمینگ قطعات بسیار با کیفیت تری نسبت به لپ تاپ های معمولی دارند. به طور مثال کارت گرافیک قوی، حافظه زیاد، کیفیت بالا تر تصویر و صدا و … می تواند جز تفاوت های مهم دیگر باشد. از جمله قطعات و تجهیزات دیگری که باعث تفاوت لپ تاپ های گیمینگ با معمولی، شده است، می توان به خنک کننده قوی لپ تاپ های گیمینگ اشاره کرد. خنک کننده باعث می شود که لپ تاپ داغ نشود و به تجهیزات آن آسیبی وارد نشود.

  • گرافیک(Graphics)

مهمترین قطعه در لپتاپ‌های گیمینگ واحد پردازش گرافیکی است. لپتاپ‌های گیمینگ بهترین کارت گرافیک را در در بین لپتاپ‌های موجود دارند و همیشه شاهد حضور آخرین مدل‌های دو برند مشهور NVIDIA و AMD در این مدل ها هستیم. گاهی افرادی که به دنبال سیستم های قدرتمند برای رندر و مهندسی هستند نیز نیم نگاهی به این لپ تاپ ها دارند.

  • فضای ذخیره سازی(SSD)

در بیشتر مدل لپتاپ‌های گیمینگ به جای استفاده ازهارد‌ های قدیمی یا هارد های معمولی با ظرفیت بالا، از SSD ها استفاده می‌شود که همین امر می‌تواند سرعت راه اندازی سیستم و اجرای بازی ها را به شدت کاهش دهد. به طوری که تفاوت کاملا محسوس خواهد بود.

  • فن و سیستم خنک کننده(Cooling System)

لپ تاپ های گیمینگ به صورت اختصاصی از سیستم خنک کننده ویژه ای استفاده می کنند تا در هنگام اجرای بازی های سنگین که به سخت افزار بالایی نیاز دارند، آسیبی به قطعات لپ تاپ وارد نشود. در لپ تاپ های معمولی تنها شاهد یک فن ساده برای خنک کردن پردازنده و گرافیک هستیم.asus strix لپ تاپ

لپ تاپ های گیمینگ از لحاظ دیگری مثل کیبورد،صدا،کیفیت صفحه نمایش و بسیاری دیگر هم با لپ تاپ های مالتی مدیا و خانگی تفاوت دارند.نکته ای که اغلب مردم به آن فکر میکنند این است که لپ تاپ های گیمینگ را جدای از بقیه لپ تاپ ها میدانند در حالی که فقط توانایی این دستگاه ها بالاتر از بقیه است.

6.هایبرید (Hybrid):

بطور کلی واژه هایبرید به این معنی است که دو یا چند چیز بطور همزمان یا مکمل کار کنند.حتما تا الان اسم ماشین های هایبرید به گوشتان رسیده است، کارکرد این ماشین ها به این صورت است که از بنزین و الکتریسیته بطور همزمان برای حرکت استفاده میکند.در مقوله لپ تاپ ها نیز ما به دستگاه هایی که هارد SSD و هارد HDD را بطور همزمان ساپورت کند لپ تاپ هایبرید میگویند.البته روایتی دیگر هم وجود دارد که به لپ تاپ های قابل تبدیل به تبلت هم لپ تاپ هایبرید میگویند.لپ تاپ های هایبرید را به گونه ای نمیتوان گفت در دسته بندی جداگانه قرار دهیم چون اغلب لپ تاپ های مهندسی و گیمینگ و حتی خانگی هم بدین صورت کار میکنند.همانطور که مشاهده میکنید لپ تاپ استوک HP Elitebook 850G2 قابلیت ساپورت هارد M2 SSD و هارد دیسکی را دارد.

لپ تاپ استوک دست دوم HP Elitebook 840 g1