توضیحات

کدام قطعات لپ تاپ قابل ارتقا هستند؟

ارتقا قطعات لپ تاپ ایده بسیاری خوبی برای افرادی است که در این آشفته بازار قیمت ها، نیاز به سیستم قوی تری برای انجام کارهای شخصی و کارهای خود دارند. اگر پیش تر با یک کامپیوتر رومیزی کار کرده باشید، می دانید همه قطعات آن به آسانی قابل تعویض و ارتقا است، البته به شرطی که مادربرد شما تا حد قابل قبولی از قطعات قوی تر پشتیبانی کند. ولی شاید فضای کوچک و بسته لپ تاپ، این ذهنیت را برای شما به وجود بیاورد که این دستگاه ها قابل تغییر نیستند، اما اصلا این طور نیست.

کاملا درست است که تعویض قطعات و ارتقا لپ تاپ مانند PC نیست و شامل همه چیز نمی‌شود، ولی تنها با تعویض یک یا دو قطعه کاربردی، می توانید خون تازه ای به سیستم خود طزریق کرده و سرعت و قدرت آن را افزایش دهید.

 

لپ تاپم رو میشه ارتقا بدم؟

هرچه لپ تاپ شما قدیمی تر باشد احتمال وجود قطعات قابل تعویض بیشتر است.

لپ تاپ های جدید دارای قطعاتی هستند که در جای خود چسب یا لحیم شده اند و برای تعمیر یا به روزرسانی نیاز به ابزارهای ویژه و تخصص حرفه ای دارند.

آیا خودم می‌تونم لپ تاپ رو ارتقا بدم؟

پیشنهاد ما به شما این است در صورتی که تخصص کافی در زمینه قطعات قابل ارتقا یا تعویض آن را ندارید دست به اقدام این کار نزنید.اما در غیر این صورت شما میتوانید با رجوع به اجزای داخلی لپ تاپ از طریق درگاه های پشتی لپ تاپ که عمدتا امکان

دسترسی به رم ، دی وی دی رایتر و در مواردی هارد لپ تاپ را دارد آنها را تعویض یا ارتقا دهید.

 

کدام قطعات قابل ارتقا هستند؟

به طور کلی سه قطعه قابل ارتقا هستند ارتقا دهید:

  • رم
  • هارد
  • باتری

سایر سخت افزارهای لپ تاپ مانند CPU (واحد پردازش مرکزی) یا GPU (واحد پردازش گرافیک) – یا ادغام این دو – به طور کلی قابل ارتقا نیستند.

همین امر در مورد درگاه ها، مانند ارتقا پورت USB 3.0 به فناوری سریعتر مانند Thunderbolt 3 نیز صدق می کند.

از کجا بفهمم در لپ تاپ من چه قطعاتی قابل ارتقا هستند؟

علاوه بر جستجوی مدل لپ تاپ تان در اینترنت یا مراجعه به دفترچه راهنما میتوانید به یک سایت رایگان برای این کار مراجعه کنید.

1. به سایت کروشال مراجعه کنید.

2. در باکس اول برند لپ تاپ خود را انتخاب کنید.

3. در باکس دوم سری لپ تاپتان را وارد کنید. برای مثال elitebook یا thinkPad !  سپس در باکس سوم مدل دقیق خود را جستجو و وارد کنید.

4. در مرحله پایانی ، بر روی Find my computer کلیک کنید. سپس به شما خواهد گفت که لپ تاپتان چه نوع رم و هارد درایو SDD را می‌تواند پشتیبانی کند. همچنین اگر لپ تاپ قابلیت ارتقا نداشته باشد،  سایت به شما می‌گوید.

لپ تاپم خیلی کند شده است!

اگر لپ تاپ شما کندتر از گذشته کار می کند ، چند کار وجود دارد که می توانید برای بهبودش انجام بدید.
با بررسی میزان فضای آزاد هارد ، شروع کنید. به عنوان مثال ، اگر فضای ذخیره سازی درایو لپ تاپ شما کم است ، این می تواند برنامه ها یا باز کردن فایل ها را کند کرده باشد. برنامه های اضافی را پاک کنید.
یا ، مقصر می تواند کمبود حافظه RAM باشد. اگرچه افزایش RAM تمام مشکلات سرعت شما را برطرف نمی کند ، اما می تواند تا حدودی از فشار وارد شده به پردازنده مرکزی شما بکاهد و باعث پردازش سریعتر شود.

 

با ارتقای رم لپ تاپ تان شروع کنید

  • معمولاً یک لپ تاپ تنها یک یا دو اسلات RAM دارد. گاهی اوقات دارای یک اسلات RAM اضافی است که از قبل خالی است. در این صورت ، شما می توانید فقط RAM جدید بخرید و قدیمی را حذف نکنید.
  • به صورت آنلاین چک مدل رم مورد نیاز رو سرچ کنید و دقیقاً RAM مناسب مدل خود را خریداری می کنید. چون ممکن است در ظرفیت ماژول RAM قابل نصب محدود باشد یا سازگاری نداشته باشد.

چه میزان رم نیاز دارم؟

اگر لپ تاپ شما 4 گیگابایت RAM یا کمتر دارد ، ارتقا به 8 گیگابایت ایده خوبی است. اگر فقط 2 گیگابایت یا کمتر داشته باشید ، اگر لپ تاپ شما فقط برای استفاده سبک مانند ایمیل و word باشد ، ممکن است با ارتقا به 4 گیگابایت کنار بیایید.

شما احتمالاً بیش از 8 گیگابایت نیاز نخواهید داشت ، زیرا هر برنامه ای که به رم زیادی نیاز دارد ممکن است به پردازنده سریعتر (واحد پردازش مرکزی) و GPU (واحد پردازش گرافیک) سریعتر از لپ تاپ قدیمی شما احتیاج داشته باشد و شما نمی توانید این قطعات را ارتقا دهید.

ارتقای هارد (حافظه داخلی) لپ تاپ

معمولاً ساده ترین راه برای بهبود عملکرد کلی لپ تاپ ، جایگزینی هارد دیسک HDD با SSD (درایو حالت جامد) است که بسیار سریعتر است.

ارتقا هارد لپ تاپ نیز بسیار ساده است. لپ تاپ هایی که کمی قدیمی شده اند، معمولا تا 1 ترابایت هارد معمولی و 512 گیگابایت هارد SSD را پشتیبانی می کنند و در لپ تاپ های جدید این ظرفیت ها بسیار بیشتر شده است. در صورتی که به سرعت بیشتری برای خواندن و نوشتن فایل ها و اجرای برنامه ها دارید، پیشنهاد ما ارتقا هارد لپ تاپ به ssd است. تفاوت هارد SSD و HDD را اینجا بخوانید.