توضیحات

استوک (دست دوم وارداتی) چیست؟

کالای استوک یا همان Stock در زبان لاتین به معنای کالایی است که در انبار قرار گرفته و آماده تحویل به مشتری است اما این کلمه در بازار محصولات مختلفی مثل بازار پوشاک و مخصوصات کالا های دیجیتال ایران کاملا معنی متفاوتی از دست دوم دارد و از آن با معنی اشتباهی استفاده می­کنند. در ایران به کالایی استفاده شده و دست دوم اما در حد نو و قابل استفاده باشد، استوک گفته می­شود. البته همان طور که گفتیم استوک تنها در ایران با مفهوم کالای دست دوم یاد می­شود و الزاما یک کالای استوک استفاده شده نیست.

در کشور های مختلفی مثل آمریکا و کشور های اروپایی کالاهایی که چند سال پس از تولیدشان گذشته و هزینه به فروش نرسیده اند و یا در انبار باقی مانده اند، با حدودا ۷۰ الی ۷۵ درصد تخفیف به عنوان یک کالای استوک به فروش می­رسند. این مفهوم اصلی استوک است و باید سعی کنید این موضوع را با کالای دست دوم اشتباه نگیرید. برای مثال اگر در کشور های اروپایی کالایی با چند سال خدمات پس از فروش پس از یک سال هنوز به فروش نرسیده باشد، با درصد زیادی تخفیف برای فروش گذاشته می­­شود تا زودتر به فروش برسد.

تفاوت میان استوک و دست دوم چیست؟

برای تشخیص فرق لپ‌ تاپ استوک با دست دوم اول باید آنها را بهتر بشناسید. در سرتاسر جهان تعداد زیادی از شرکت‌ های فروشگاهی (مثلا Lenovo)، خدماتی را به عنوان برگشت کالا برای مشتریان خود قائل هستند و طبق این قانون مشتریان می توانند به مدت 30 روز بعد از خرید هر محصول آن را به شرکت بازگردانده و تمام پول خود را دریافت کنند.

با این وجود شرکت‌ های فروشنده کامپیوترهای شخصی و لپ‌ تاپ، با حجمی از محصولات مواجه خواهد بود که از حالت آکبند خارج شده ولی برای فروش و استفاده به اندازه کافی تمیز و سالم هستند.بنابراین فروشندگان، این کالاها را به عنوان لپ‌ تاپ استوک با قیمت هایی بسیار پایین‌تر از قیمت یک لپ‌تاپ آکبند در معرض فروش قرار می‌دهند.لپ تاپ‌های استوک از نظر میزان کارکرد به دو گروه تقسیم می‌شوند :

گروه اول لپ‌تاپ‌های کاملا سالم و تمیز هستند که تقریبا با لپتاپ های نو تفاوت چندانی ندارند و معمولا نظر بیشتر مشتریان را به خود جلب می‌کنند
و گروه دوم لپ‌تاپ هایی هستند که با داشتن خش و خط‌هایی، دارای ترکهای جزئی و قابل چشم پوشی می‌باشند اما از نظر فنی سالم و بدون عیب هستند.

لپ تاپ استوک دست دوم Dell Precision 5510

همه لپ تاپ های استوک (دست دوم وارداتی) تمیز نیستند!

یکی از مهم ترین تفاوت های لپ تاپ استوک با دست دوم در این است که شما اطمینان دارید کالای خریداری شده قطعات سالم و کاملی دارد اما برخی از لپ تاپ های دسته دوم تعمیری هستند و یا برخی از آن دست کاری شده و قطعاتی از روی آن ها برداشته شده. همچنین لپ تاپ استوکی که شما خریداری می­کنید کاملا سالم است و هیچ تفاوتی با نوع آکبند همان لپ تاپ ندارد اما لپ تاپ های دست دوم قطعا به دلیل اینکه استفاده شده اند از عمرشان کاسته شده و یا حتی آسیب دیده اند.

بر این اساس لپ‌تاپ دست دوم از نظر فنی و قطعات داخلی ممکن است به مقدار کم یا زیاد مستهلک محسوب شود یا در حالی که این مورد در لپ تاپ های استوک به سختی دیده می‌شود.

از طرفی شما میتوانید لپ تاپ استوکی را بیابید که کاملا سالم و تمیز باشد و هیچ تفاوتی با مدل آکبند آن نداشته باشد اما لپ تاپ دست دوم لپ تاپی است که مدتی کارکرده و هیچگاه هم‌ ردیف با یک لپ تاپ آکبند قرار نمی‌گیرد و این دومین فرق لپ‌تاپ استوک با دست دوم محسوب می‌شود.لپ تاپ استوک دست دوم HP Elitebook 840 g1

موارد استفاده هر دو لپ تاپ دست دوم و استوک

در بین لپ تاپ های استوک، لپ‌ تاپ صنعتی زیادی دیده می‌شود؛ یک لپ تاپ صنعتی، سیستمی است که برای مصارف خاص تولید شده و با لپ‌تاپ های خانگی متفاوت است؛ این لپ تاپ‌ها معمولاَ در جزئیات قطعات داخلی، میزان حافظه، گرافیک و… به طور سفارشی تولید می‌شوند مثل HP Elitebook 8470p یا Dell Latitude E6530.
قابل ذکر است که در ایران اغلب شرکتها و کارخانه ها به دلیل صرفه جویی در هزینه خود تمایل زیادی به خرید لپ‌تاپ‌ استوک نشان می‌دهند و این نوع لپ‌تاپ مصارف زیادی در بین شرکت‌ها و کارخانه‌ها دارد.
لپ‌تاپ‌های استوک شاید از لحاظ تکنولوژی به اندازه لپ‌تاپ های جدید بروز نباشند اما بیشتر آنها نهایت دو یا سه سال از زمان تولید خود را گذرانده اند، بنابراین هنوز تا سالها قابل استفاده هستند و حتی برخی از قطعات این سیستم از لپ‌ تاپ‌ های جدید نیز قدرتمندتر است.

نکته بسیار مهم!!

امروزه به دلیل اینکه بازار فروش استوک در کشور های مختلفی مثل ایران داغ است، دلال های زیادی اقدام به خرید کالاهای بسیار ارزان قیمت و کم کیفیت به صورت غیر مستقیم می­کنند و بعد از آن کالا های خریداری شده را با نام کالای استوک به فروش می­رسانند. این کالا های به ظاهر استوک قطعا باعث نارضایتی مشتری خواهد شد و در آخر مشتری نیز نمی­تواند کاری انجام دهد و ضرر خود را جبران کند.

در این حالت اگر قصد دارید تا کالای استوک خریداری کنید باید خیلی حواستان را جمع کنید تا دچار مشکل نشوید. برای اینکه چنین مشکلی برایتان ایجاد نشود باید همان موضوعاتی که در تفاوت های استوک و کالای دست دوم به شما گفته ایم را مثل این موضوع که کالای استوک تقریبا با کالای نو تفاوتی ندارد و همچنین از لحاظ ظاهر و فنی معمولا دچار مشکل نیست را به یاد داشته باشید و از مکانی معتبر کالای خود را تهیه فرمایید.

.

لپ تاپ استوک دست دوم HP Elitebook 8470w

.

در کل خرید و استفاده از کالاهای استوک فرصتی بسیار خوب برای افرادی است که به لپ تاپ یا کالاهای مثل آن نیاز دارند، است تا بتوانند کالای مورد نیاز خود را با هزینه کمتر تهیه کنند.با توجه به فرق لپ‌ تاپ استوک با دست دوم و کمی تامل و جستجو متوجه خواهید شد که خرید لپ‌ تاپ‌ های استوک در اکثر اوقات بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.

ما اینجا در چهارباغ کامپیوتر امیدواریم با توجه به موارد ذکر شده بهترین انتخاب را در خرید لپ‌ تاپ مورد نظر خود داشته باشید.