توضیحات

کابل فلت LCD یا کابل فلکس (Flex Cable) چیست؟

یکی از قطعات لپ تاپ ما که کمتر از آن چیزی می‌دانیم فلت یا کابل فلت لپ تاپ است. قطعه‌ای که بدون آن انتقال داده از مادربورد لپ تاپ به صفحه نمایشگر غیرممکن بود. امروز هم می‌خواهیم با این قطعه و خرابی‌های مربوط به آن بیشتر آشنا شویم.

فلت یا کابل فلت همان کابلی است که وظیفه انتقال تصاویر و سایر اطلاعات از مادربرد به صفحه نمایش LCD یا LED را به عهده دارد. مسیر حرکت این کابل در اکثر لپ‌ تاپ‌ها از کنار لولا‌ها یا داخل‌شان رد شده است. یعنی درست همان جایی که روزی صد بار باز و بسته‌اش می‌کنید! پس می‌توان گفت این قسمت یکی از آسیب‌پذیرترین قسمت‌های لپ تاپ است و اگر لپ تاپ ضربه بخورد یا لولا بشکند امکان دارد فلت پاره شود و مادربورد یا صفحه نمایش دچار مشکل شوند.

به همین دلیل همواره توصیه می‌شود حین باز و بسته کردن لپ تاپ احتیاط کرده و از وارد کردن فشار زیاد و باز و بسته کردن غیر اصولی و محکم لپ تاپ پرهیز نمایید. چراکه بی‌دقتی و اعمال هر گونه اشتباه در این مورد می تواند به لولای لپ تاپ آسیب فراوانی وارد نماید.

تشخیص خرابی فلت لپ تاپ و تعمیر آن:

خوشبختانه تعمیر یا تعویض این قسمت می‌تواند به راحتی صورت بگیرد چون می‌شود لولا را راحت باز کرد. فقط نکته‌ای که وجود دارد این است که خود فلت قطعه حساسی است و نباید خیلی آن را بکشید یا تا کنید. بهتر است که باز کردن لولا و درآوردن فلت توسط کارشناسان باتجربه صورت بگیرد.

برای عیب‌یابی فلت، اگر ببینیم که تصاویر در صفحه نمایشگر لپ تاپ با اشکال نمایش داده می‌شوند می‌توان نتیجه گرفت کابل فلت خراب شده چون یک سر این کابل به نمایشگر متصل است و ممکن است کاربر حتی با صفحه نمایشی کاملا سیاه روبرو شود.

اگر کابل فلت اتصالی داشته باشد ممکن است با جابه‌جا کردن لپ تاپ ببینیم که نمایشگر دوباره تصاویر را به درستی نشان می‌دهد. اما گول این عملکرد را نخورید چون دوباره یک جابه‌جایی دیگر شما را به دردسر می‌اندازد.

اشتباه نکنید!

گاهی هم پیش می‌آید که صفحه نمایش همه چیز را درست و سرجایش نشان می‌دهد فقط خیلی تاریک است، یا رنگ‌ها تغییر کرده‌اند، گاهی هم صفحه نمایش چشمک می‌زند یا خطوط راه راه افقی یا عمودی روی صفحه ظاهر می‌شود، خیلی‌ها اینجور مواقع به کارت گرافیک لپ تاپ شک می‌کنند. در صورتی که مشکل از کابل فلت است.

کافی است اینجور مواقع لپ تاپ را به یک مانیتور خارجی وصل کنید. اگر ببینید که تصاویر در آن مانیتور به خوبی پخش می‌شوند و همه چیز سرجایش است اول از همه به کابل فلت مشکوک شوید.

 

Unplug the Screen Cable From the Base of the Laptop

در برخی موارد در لپ تاپ هایی با جنس بدنه پلاستیک مانند خانواده Lenovo Ideapad در جین باز و بسته شدن علاوه بر فشار آوردن بر روی کابل فلت ، امکان شکستگی لولا و قاب نیز میباشد.

چهار باغ کامپیوتر از مراکز معتبر در زمینه تعمیرات انواع مدل ها و برند های لپ تاپ و کامپیوتر بوده که می‌ تواند خدمات بی‌ نظیری را در تعمیر بخش های مختلف لپ تاپ و کامپیوتر ارائه دهد. از خدمات سخت‌ افزاری این مجموعه می‌ توان به تعمیر و تعویض قطعات مختلف نظیر کارت گرافیک، کابل فلت، کیبورد، پاور، ال سی دی و همچنین ارتقای حافظه هارد رم و… اشاره داشت. با ما همراه باشید!